Det er ikke til å komme fra; videomøter og hybridmøter er blitt en del av den nye arbeidshverdagen – takket være korona.
I alle språk er det naturlig nok noen som snakker det mer flytende enn andre. De aller fleste organisasjoner krever nok ikke at alle ansatte er fullbefarne i bruk av de nye verktøyene enda, men et visst nivå vil for mange bli den nye standarden om ikke så lenge.
Så: Er Teams et eget språk? Vel, det er vel å dra det litt langt, men en egen dialekt kan vi vel kanskje si at det er.
Verktøy for samhandling finnes det mange av, og flere av dem har eksistert lenge. I den sammenhengen er Teams bare for barnet å regne, født i 2016 som det er, men å tro at Teams er umodent av den grunn er etter vår mening ganske så feil. Teams var i sin mest lærenemme fase da pandemien lammet store deler av verden, og læringskurven ble bratt. Enkelte funksjoner måtte slås av da 20 millioner månedlige aktive brukere i november 2019 ble til 75 millioner “over natta” i april 2020, dette ble gjort for at kjernefunksjonalitetene som møter og chat skulle virke best mulig. Selv ikke Microsoft kunne forutse en slik ekstrem økning, og en del systemer skalerte derfor ikke fort nok. Relativt raskt ble flere ressurser aktivert, og Teams ble ganske fort et ledende verktøy for godt samarbeid i en verden der de fleste jobbet på andre måter og fra andre steder enn tidligere.
Teams holder posisjonen som markedsleder i segmentet, med 270 millioner månedlige brukere i starten av 2022. En av årsakene til dette er naturlig nok at Teams er en del av Microsofts store økosystem Microsoft 365, som også inneholder den kjente programvarepakka kjent som “Office”, bestående av Word, Excel, PowerPoint, Outlook og flere programmer de fleste har i daglig bruk, både på Windows og MacOS.
Teams hadde nok allikevel ikke kommet dit det er i dag hvis det ikke oppylte brukernes behov for rask og enkel samhandling.
På tross av enkelhet krever de aller fleste dataprogrammer en viss grad av opplæring for å fungere optimalt, og Teams er intet unntak fra denne regelen. Det er mange veier til Rom, men en av de korteste og minst humpete er kurset Ren samhandling fra Ren Røros Digital. I dette kurset er et av målene at alle deltakere, fra ledergruppen til den enkelte medarbeider på alle nivåer, skal forstå hvorfor man bruker samhandlingsverktøy som Teams. Uten dette tror vi ikke en slik satsning vil lykkes. Denne forståelsen er kanskje den vanskeligste delen av kurset, men vi tror at gjennom å øve på hvordan man bruker det kommer innsikten automatisk.
Kurset er også slik lagt opp at egenøving er en meget viktig del, og den foregår ved praktisk bruk melom samlingene. Hver samling er på maksimalt 2 timer, og det er minimum 1 uke mellom samlingene. Slik tror vi de fleste har mulighet til å sette av den nødvendige tiden, og det er en forutsetning for suksess.
Kurset har ikke manus, våre drevne kursholdere tilpasser innholdet til hver enkelt gruppe etter deres nivå og i hvilken grad den enkelte bedrift har bruk for de utallige funksjonene i Teams. Det som er vesentlig for en bedrift trenger ikke være det for en annan. Kurset er heller ikke en hurtig gjennomgang av funksjonene i Teams, men fokuserer som tidligere nevn på hvorfor og hvordan. Av disse grunnene vil du ikke finne kurset som et sammenhengende videokurs her på Ren kunnskap, men praktisk bruk av de ulike delene vil som et supplement være tilgjengelig for kunder med supportnivå Standard og Premium. Grunnleggende innføring og funksjonsoversikt vil også være tilgjengelig for kunder med Basic.
Det er ingen grunn til å vente! Meld deg på kurs.